logo

Jak to bylo s Leošem Marešem a Kazmou! – 1.část – 4 minuty čtení

Internetem teď tak trochu vládne kauza jak Kazma udělal boudu na Mareše. Osobně myslím, že už to bylo přes čáru a Kazma se bude muset hodně snažit, aby si napravil reputaci. Ale věřím, že se mu to povede a za chvíli bude opět oslavován, že je borec. Nicméně mi to připomnělo naši vlastní zkušenost s Leošem (v rámci rozjíždění BLACK CHILLI byznysu a kampaně na Indiegogo) ale o rok později taky s Kazmou…

Pěkně od začátku – co je to vůbec INDIEGOGO?

INDIEGOGO je webová stránka na které může každý prezentovat svůj nápad na podnikání. Většinou se jedná o Hi-Tech technologie, ale můžete tam prezentovat prakticky cokoliv. Součástí prezentace je obvykle video, fotky, celkový popis produktu, částka, kterou potřebujete k rozjetí byznysu. Pokud dokážete přesvědčit lidi, že je Váš produkt dobrý, tak Vám skrze tuto stránku přispívají a na oplátku dostanout produkt za zvýhodněnou cenu. Obvykle je těch cen hned několik. Záleží na tom jak jste rychlí. Nejvýhodnější jsou tzv. EARLY BIRDS, kde se cena produktu pohybuje na polovině ceny za kterou bude pak produkt prodáván normálně až skončí kampaň. 

Nic není samozřejmě zadarmo. Respektive je a není! Vytvoření kampaně a prezentace je zdarma. V případě, že je vybráno tolik peněz, kolik si na začátku stanovíte (nelze v průběhu měnit), tak si INDIEGOGO vezme z celkově vybrané částky 5%. Což je super. Pro INDIEGOGO! Je tu ještě varianta, že kampaň nastavíte tak, že je vám jedno kolik se vybere. Prostě berete to, co lidi pošlou. V tomto případě si pak INDIEGOGO vezme celých 10%!  Pokud je kampaň neúspěšná, tak nic neplatíte.

Nastavuje se také délka kampaně, kde maximální doba trvání je 60 dní. Po výzkumu na internetu, se ale ukazuje, že nejlepší délka je 30-40 dní. Kampaň můžete po spuštění jednou prodloužit. 

Proč INDIEGOGO a ne KICKSTARTER?

Kickstarter je vlastně konkureční server a u nás možná i víc známější. Byla to i naše první volba, ale rychle jsme zjistili, že na KICKSTARTERU můžou prezentovat pouze američané, nebo firmy zapsané v USA. Naopak INDIEGOGO je celosvětové. (Mohlo se změnit, přecejenom už jsou to dva roky)

Jak to tedy probíhalo v našem případě? 

Všechno znělo tak pohádkově. Plno podobných projektů bylo v minulosti velmi úspěšných. Vybrali třeba 700 000Kč, ikdyž žádali jen 100 000Kč. Říkali jsme si, že to je skvělý způsob jak raketově  začít podnikání. Začali jsme tedy s výrobou propagačního videa a fotek. Napsali jsme popis, a následně nechali přeložit do angličtiny. Nastavili jsme odměny, jejich ceny a také cílovou částku na 50 000Kč (řekli jsme si, že budeme “skromní”, ale tajně jsme doufali, že nakonec vybereme mnohonásobně víc). Vše bylo připravené a skoro přesně dva roky zpátky, dne 24.dubna jsme celou kampaň spustili. 

A naše představa byla taková, že si dáme nohy na stůl a jen budeme odklikávat příchozí e-maily upozorňující na nový příspěvěk. Jak jsme si to představovali, tak jsme i činili. Dali jsme si nohy na stůl a pak následovaly dny, které bych shrnul asi takto:

První den – nic!

Druhý den – nic!

Třetí den – jeden dolar, který poslal Ada, aby zjistil jestli to vůbec funguje…

Čtvrtý den – dva dolary! Které poslal náš kamárad jen tak z nudy v práci…

Pátý den – Nic – nohy musí jít ze stolu dolů a je potřeba něco dělat!

Tak jsme začali masírovat instagram, facebook, a to jak firemní, tak i naše osobní účty, čímž se všem naším přátelům omlouváme. Aby to nevypadalo tak blbě, tak jsme se rozhodli přispět sami sobě. Trošku to rozproudit. Částečně to pomohlo a opravdu začali chodit přispěvky. Ale pořád to nebyla žádná hitparáda. A tím se dostáváme k tomu, co s tím vším má společného Leoš Mareš.

Ale to až v druhé části…

 

  • Share

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>